skanzen Tuddal

Okolo Telemarku

Atraktívny okruh z Osla, ktorý sa dá urobiť za jeden deň. Uvidíme najväčší drevený kostol v Heddal, potom idylické údolie Tuddal, divoký prechod pod horou Gaustatoppen, strmý zostup s výhľadmi do údolia Rjukan. V Rjukane návšteva múzea výroby ťažkej vody a návrat do Oslo pozdĺž jazera Tinnsjø s krajinou podobnou fjordom.

Aby človek mohol behom jedného dňa vychutnať tieto atrakcie, treba z Oslo vyraziť naozaj veľmi skoro a snažiť sa nenechať sa upútať a spomaliť prírodnými krásami prvých 230 km.

Stavkirke Heddal
OSLO - DRAMMEN - KONGSBERG - NOTODDEN 120 km - držíme sa stále hlavnej cesty E 134.
Asi 3 km za NOTODDEN je vpravo HEDDAL drevený kostol, ktorý je hodno si pozrieť. Drevený kostol je najväčší zo "stav" kostolov v Nórsku. Bol postavený v r. 1147 - 1242 a reštaurovaný v r. 1954. Zasvätený Panne Márii. Vyrezávaný portál s rastlinnými a zvieracimi ornamentami. Vnútri biskupské kreslo zo stredoveku, zbytky výzdoby tiež zo stredoveku, nástenné maľby z konca 17. stor. a oltár z r. 1667. Naproti kostolu na druhej strane parkoviska sa nachádza HEDDAL BYGDETUN dedinská usadlosť - tam je dobrá kafetéria s malým múzeom o histórii kostola a tam sa kupujú vstupenky do kostola (dospelí 50 NOK).

Heddal kostol
Asi 20 km po E 134 SAULAND, kde odbočka doprava - horská cesta do údolia TUDDAL.
TUDDAL so starými budovami (krčma z r. 1796) a STABBUR v BOEN zo 14. stor.
Skanzen v TUDDAL - príjemné miesto na piknik

Horská cesta sa ďalej škriabe do výšky 1.276 m n.m. pri FLISETJØNNSKARET. Samozrejme sme nad úrovňou lesa v krajine, ktorá sa podobá Hardangerskej náhornej plošine.

Ďalej cez SVINEROI odkiaľ možná pešia túra na vrchol GAUSTATOPPEN 1.883 m n.m. s výhľadom na 1/6 Nórska a do údolia RJUKAN.
Prudkými serpentínami s výhľadmi zostupujeme do údolia. Na hlavnej ceste doľava smer RJUKAN.

RJUKAN leží v tieni a pod úbočím hory GAUSTATOPPEN.
Rjukan - turistické informácie
RJUKAN leží v tieni a pod úbočím hory GAUSTATOPPEN. Celú zimu do mesta nezasvieti slnko, a keď je konečne slnko tak vysoko, že prvýkrát zasvieti na kohúta na veži kostola v polovici apríla, tak sa celé mesto veselí. Mesto je známe výrobou ťažkej vody, ktorú Nemci cez druhú svetovú vojnu potrebovali k vývoju atómovej bomby. Elektráreň s názvom VEMORK je vidieť cez údolie vľavo asi 2 km po opustení RJUKAN, pred ňou stála hydrogénová továreň na výrobu ťažkej vody. (zaujímavé múzeum a príjemná samoobslužná reštaurácia). Cesta k nej vedie z parkoviska po moste nad 76 metrov hlbokou roklinou. (pozrieť aspoň to)

ešte asi po 3 km rovno pred vchodom do tunela je vpravo parkovisko a vľavo sa nachádza MARISTIJUVET - Mari chodník nad priepasťou (hĺbka 260 m). Do priepasti padal RJUKANFOSSEN vodopád s kolmým pádom 105 m. Jeho voda sa teraz vedie do Vemork elektrárne. Legenda hovorí o dievčine Mari, ktorej sa páčil Ole, ktorý býval v doline. Keď ho raz išla navštíviť po úzkej cestičke, stretla medveďa a zahynula vo vodopáde.

Späť cez RJUKAN začíname návrat do Oslo. V DALE leží vľavo elektráreň MÅR, ktorá je otvorená pre verejnosť. V nej najdlhšie drevené schodište na svete (3975 schodov - 1270 m).

Návrat pozdĺž TINNSJØEN jazera - dĺžka 45 km, rozloha 54 km2, hĺbka 460 m, 3. najhlbšie v Európe. Jazero je lemované horami, pár rokov stará cesta vedie viacerými tunelami. Ráz krajiny nám pripomína fjordy.

Okruh je dlhý niečo vyše 400 km a je výhodné mať na to aspoň 9 - 10 hodín.

Vlado Branko
E-mail:
URL: www.vlado.branko.eu

Upravené v decembri 2000.