Hardangerfjord - Vikafjell - Sognefjord - Jostedalsbreen - Sognefjell

ULVIK - VOSS 45 km

v SKULESTADMOEN 2 km za VOSS odbočiť vpravo a ísť okolo jazera LØNAVATNET do TVINDE. Po 8 km NESHEIMTUNET 13 starých domov.

z VINJE pokračujeme po ceste č. 13 pozdĺž jazera MYRKDALSVATNET - veľká delta so 76 druhmi vtáctva.
za HELGATUN, cesta postavená 1952-56, asi 10 km technicky najzaujímavejšia až po hranicu kraja.
nadm. výška 986 m.n.m.
STOREHAUG a SVINGEN výhľad.

VIK odbočka k HOVE kostolíku (asi najstaršia kamenná stavba v SOGN. kraji), románský štýl. Odbočka k HOPPERSTAD drevený kostolík. Vo VIKØYRI zaujímavá mestská štvrť so 40-timi chránenými domami rybárov a remeselníkov.

10 km do VANGSNES lodný prievoz do HELLA

HELLA do LEIKANGER 13 km. LEIKANGER kostolík z 1250/1600
po 4 km HERMANSVERK. Od domu mládeže (ungdomshus) KLEPPAVEIEN stúpa prudko asi 5 km fantastický výhľad na fjord. Ešte lepší výhľad po 15 min. peši od parkoviska na konci cesty. a späť.

FATLAVIKEN elektrické vedenie naprieč SOGNEFJORD 4.9 km dlhé.

19 km do SOGNDAL odtiaľ 12 km do SOLVORNGALDEN (3 km SOLVORN).
SOLVORN zaujímavé stavby / plavba cez fjord do URNES drevený kostolík z roku 1130 - najznámejší a najstarší v Nórsku!!! Je na listine chránených pamiatok UNESCO. Málo lodí (možnosť autom okolo?).

po 16 km GAUPNE a odbočka doľava cesta č. 604 k NIGARDSBREEN (35 km) - ľadovec. Toto je jedna z najzaujímavejších a najsilnejších partií západného Nórska. HÅVARDSFOSSEN vodopády pri HUSØY, JOSTEDALEN kostolík z r. 1660. Cesta vedie k NIGARDSBREEN ľadovcu, ale ešte ľahká 30 min. túra (teplé oblečenie) a späť

NES asi 2 km z GAUPNE - výhľad na LUSTERFJORD a FEIGFOSSEN vodopád (výška 293 m / voľný pád 200 m);
300 rokov starý kostolík.

po asi 15 km SKJOLDEN ktorý leží 204 km od mora

medzi FORTUN a TURTAGRØ (1.000 m.n.m.) 11 km prudkého stúpania a pekných výhľadov (pred BERGE).

pred TURTAGRØ odbočka doprava na ØVRE ÅRDAL (asi 35 km). Cesta (atrakcia!!!) stúpa do výšky 1.315 m n.m. Výhľad! Mýto 40 Nkr. a späť
alebo pokračovať smer OSLO

Prechod cez hory - leto ďalej cez HERVASSBU stúpanie do KORPEN 1.400 m n.m. Výhľad na juh FANNARÅKI 2.069 m n.m., na východ SMØRSTABB-ľadovec

najvyšší bod cesty 1.440 m n.m. SOGNEFJELL horská chata.
Cesta cez Sognefjell bola otvorená pre autá v r. 1938 - známa však už okolo 1400.

po asi 22 km LEIRVASSBUDELET odbočka doprava 17 km do LEIRVASSBU turist. stanice 1.405 m n.m. Možnosť ľahkej túry do SPITERSTULEN (4 - 5 hod.) prezývanej Jotunheimské korzo a späť.

po 14 km odbočka doprava na najvyššie položenú cestu v Nórsku
(1.837 m n.m.) do JUVASSHYTTA (15 km) horská chata; odtiaľ najľahší výstup na GALDHØPIGGEN (2.469 m n.m.) najvyššia hora Nórska.
Túry s horským vodcom štartujú ráno (hore 3 hodiny / dolu 2 hod.); možnosť letného lyžovania

od FLÅ mostu vedľajšia cesta po ľavej strane rieky BØVRA do LOM cez statok (gård) MARSTEIN chránená stavba v severnej časti dediny a cez statok (gard) ANDVORD, ktorý je známy už zo stredoveku. Asi 250 rokov stará TINGSTUE.

alternatívne ØVRE ÅRDAL - TYIN - (FAGERNES) - HEMSEDAL

ØVRE ÅRDAL výlet do HJELLE a ďalej peši alebo vozom s koňmi k VETTI statku (1.5 hod.) a odtiaľ cestičkou (20 min.) k VETTISFOSSEN zrejme najväčší neregulovaný vodopád Nórska a Európy - výška 370 m voľný pád 275 m

cesta č. 53 cez MOADALEN je vybudovaná v "silnom" teréne a opatrnosť potrebná. Výhľad.

v TYINOSEN najv. bod cesty 1.117 m n.m.

po 10 km TYIN kde je možná odbočka doľava 19 km pozdĺž TYIN jazera 1.078 m n.m. s dĺžkou 16 km a hĺbkou 100 m.
Za jazerom je vidieť FALKETIND 2.067 m, na severozápade URANOSTIND 2.157 m a na severe MJØLKEDALSTIND 2.136 m. (TIND je po slovensky štít)
Cesta končí v EIDSBUGARDEN pri jazere BYGDIN. V sezóne premáva po jazere loď 2x denne. Tam a späť 5 hodín.
Cesta TYIN - EIDSBUGARDEN uzavretá 15. okt. až 15. jún.

po 4 km doľava po ceste č. 68 a po ďalších 11 km je EIDSBRU (výlet do ØYE kostolíku z asi 1125), kde odbočiť doľava po vedľajšej ceste, asi po 8 km LEINE so 6 starými mlynmi (okolo r. 1800). Stále po vedľajšej ceste cez HENSÅS kaplnku (výhľad), cez kostolík HØRE (12. stor.) do LOMEN (kostolík z r. 1250)

Vlado Branko
E-mail:
URL: www.vlado.branko.eu

Upravené v decembri 2000.